Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Wręgi do MM 4-5-6/2013

PDFDrukujEmail
Samolot myśliwski Messerschmitt Me 109G-2/trop • Skala - 1:33 • Opracowanie modelu - Paweł Mistewicz • Rysunek barwny na okładce - Paweł Mularczyk
15,00 zł
Ocena: Nie ma jeszcze oceny
    Samolot myśliwski
    Messerschmitt Me 109G-2/trop
     
    mm 4 5 6 2013s 
    Messerschmitt Me 109G-2/trop w muzeum w Duxfort. Model został opracowany w barwach ze sztabu IIJG 77 stacjonującego na Sycylii latem 1944 r. Fot. internet
    Niemiecki samolot myśliwski Messerschmitt Me 109 niewątpliwie należy do najbardziej znanych samolotów drugiej wojny światowej. Używany nieprzerwanie od początku do końca wojny stał się jednym z symboli niemieckiej Luftwaffe.
    Myśliwiec Me 109 powstał w 1935 roku jako odpowiedź na konkurs ogłoszony przez Ministerstwo Lotnictwa III Rzeszy. Samolot opracowany przez zespół konstruktorów pod przewodnictwem Williego Messerschmitta był nowoczesnym dolnopłatem o całkowicie metalowej konstrukcji z chowanym podwoziem i zakrytą kabiną pilota. Największym rywalem Messerschmitta w tym konkursie był dolnopłatowy He 112, który zresztą oficjalnie został ogłoszony zwycięzcą. To jednak nowoczesny Me 109 skierowany został do wielkoseryjnej produkcji stając się standardowym myśliwcem rodzącej się Luftwaffe.
    Pierwszą powszechnie stosowaną wersją samolotu był Me 109B (Berta), produkowany od końca 1936 r. Ten wariant myśliwca wyposażono w silnik rzędowy Jurno 210 o mocy 680 KM i uzbrojono w dwa karabiny maszynowe kal. 7,9 mm. Kolejnymi wersjami samolotu były: Me 109C (Cezar) ze zwiększoną do czterech liczbą karabinów maszynowych oraz Me 109D (Dora). Pod koniec 1938 r. rozpoczęto montaż Me 109E (Emil) - najpopularniejszej odmiany myśliwca używanego w pierwszej połowie wojny. Popularne „Emile" użyto w agresji na Polskę we wrześniu 1939 r., w walkach nad Francją i Anglią (1940) oraz na Bałkanach, w Afryce Północnej i przeciwko Związkowi Radzieckiemu (1941).
    W 1940 r pojawiła się kolejna odmiana myśliwca znana jako Me 109F (Friedrich). W stosunku do swych poprzedników maszynę poddano poważnej modernizacji. Między innymi zmieniono konstrukcję i obrys płata, zainstalowano nowy silnik DB 601N o mocy 1175 KM (później 601E o mocy 1350 KM), ustawiono na płatowcu 20-milimetrowe działko strzelające przez wał śmigła i usunięto zastrzały podpierające statecznik poziomy. Pod koniec 1940 r. rozpoczęto montaż kolejnej wersji samolotu. Był nią Me 109G (Gustaw), budowany w długich seriach i licznych odmianach. Podstawową różnicą w stosunku do swego poprzednika (Me 109F) byt napęd samolotu, który stanowił silnik DB 605 o mocy 1475 KM. „Gustaw” był najpopularniejszą wersją Me 109 użytkowaną od 1942 r. do końca wojny. Najliczniejszą odmianą był Me 109G-6 (produkowany od połowy 1943 r.). Kolejne modyfikacje myśliwca zaowocowały ostatnią wersją seryjną, znaną jako Me 109K (Karl). Koniec wojny nie zakończył jednak służby Me 109. Po 1945 r. były one produkowane jeszcze w Hiszpanii pod oznaczeniami HA 1109, HA 1111 i HA 1112 (produkcję zakończono w 1958 r.!) oraz w Czechosłowacji jako Avia S-99 i S-199.
     
    PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE (Me 109G-2)
    Rozpiętość - 9,92 m
    Długość - 9,09 m
    Powierzchnia nośna - 16,2 m2
    Prędkość maksymalna - 650 km/h
    Pułap - 11 750 m
    Zasięg - 725 km
    Napęd - jeden 12-cylindrowy silnik rzędowy
    DB 605A-1 o mocy 1475 KM.
    Uzbrojenie - dwa karabiny maszynowe MG 17
    kal. 7,92 mm umieszczone w kadłubie nad silnikiem
    oraz jedno działko MG 151/20 kal. 20mm.
     
     powrot sklep
Producent: Liga Obrony Kraju

Opinie

Nikt jeszcze nie oceniał tego produktu.
top