Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

MM 7-8-9/2012

PDFDrukujEmail
Jak-9M vs. Focke Wulf Fw-190 A-8 • Skala - 1:33 • Opracowanie modelu - Andrzej Maciejczak • Rysunek barwny na okładce - Paweł Mularczyk
20,00 zł
Ocena: Nie ma jeszcze oceny
    Samolot myśliwski
    Jakowlew Jak-9M

    mm 7 8 9 2012a

     
    w 1942 r. jeden z egzemplarzy myśliwca Jak-7B wyposażono w nowy płat o mniejszej rozpiętości i innych końcówkach, a drewniane dźwigary zastąpiono metalowymi. Powstała na jego podstawie wersja seryjna, która miała nosić oznaczenie Jak-7DI. Ostatecznie uznano, że po zmianie płata powstał nowy samolot i oznaczenie zmieniono na Jak-9. Nowy myśliwiec okazał się bardzo udany i jego wprowadzenie do produkcji seryjnej dokonało się bardzo szybko.
    Pierwsze Jaki-9 trafiły do jednostek już w sierpniu 1942 r. Łącznie w latach 1942-1945 zbudowano 16 759 Jaków-9. Wykorzystywano je szeroko podczas II wojny światowej. Były chwalone za dobrą zwrotność, ale ich osiągi, szczególnie pierwszych serii, obniżała niska jakość wykonania. Po wojnie latały w barwach państw Układu Warszawskiego, w tym w Polsce. Używano ich także podczas wojny koreańskiej. Dotrwały aż do wprowadzenia do jednostek samolotów odrzutowych. Ostatnie Jaki zostały skreślone ze stanu Ludowego Lotnictwa Polskiego w 1956 r.
    Zamieszczony w tym opracowaniu model to Jak-9M, uzbrojony w jeden wkm 12,7 mm oraz strzelające przez piastę śmigła działko 20 mm. Samolot nosi oznakowanie 1. Eskadry 1. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego „Warszawa" z 1945 r., a latał na nim ppor. pil. Wiktor Kalinowski, który w dniach 19 i 25 kwietnia 1945 r. zestrzelił na nim dwa Fw-190, dopisując je do poprzednich dziesięciu zwycięstw odniesionych w składzie lotnictwa ZSRR.
    Konstrukcja - mieszana. Jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny, podwozie klasyczne, dwukołowe, wciągane w locie. Napęd stanowił silnik rzędowy WK-105PF o mocy 913 kW (1240 KM).
    Uzbrojenie stanowiło 1 działko kal. 20 mm, 1 km UBS 12,7 mm oraz 6 niekierowanych pocisków rakietowych RS-85 lub RS-132 lub bomby o masie 100 kg.
     
    DANE TECHNICZNE DLA WERSJI 9M
    Rozpiętość - 9,74 m
    Długość - 8,50 m
    Wysokość - 3 m
    Powierzchnia nośna - 17,15 m2
    Masa własna - 2 298 kg
    Prędkość maksymalna - 597 km/godz.
    Pułap praktyczny - 10 000 m
    Powierzchnia nośna - 380 m
    Dobieg - 500 m
     
    Samolot myśliwski
    Focke Wulf Fw 190 A-8
    mm 7 8 9 2012b 
    Fw-190 A-8 w barwach jednostki Stab./JG 51 stacjonującej na lotnisku Kroczewo k. Modlina (Fot. Internet)
     
    DANE TECHNICZNE DLA WERSJI 9M
    Rozpiętość - 10,51 m
    Długość - 9,10 m
    Wysokość - 3,95 m
    Powierzchnia nośna - 18,30 m2
    Prędkość maksymalna - 647 km/godz.
    Zasięg - 800 km
    Pułap praktyczny - 11 400 m
    Silnik - tłokowy gwiaździsty
    BMW 801D-2
    Uzbrojenie (najczęściej) - 2 km 7,92 mm,
    4 działka 20 mm,
    jedna bomba 500 kg
    lub dwie po 250 kg,
    dodatkowy zbiornik paliwa
    300 l - bywały też inne
    konfiguracje, w zależności
    od zadań
     
    Fw-190 zaprojektowany został w 1937 r. przez prof. Kurta Tanka z myślą o uzupełnieniu w pierwszej linii Me-109. Ten jeden z najlepszych myśliwców II wojny światowej po raz pierwszy wziął udział w walce w 1941 r. nad Kanałem La Manche i budził postrach wśród załóg samolotów alianckich aż do 1944 r., kiedy to do akcji wszedł P-51 „Mustang" oraz na froncie wschodnim Jak-9. Fw-190 sprawdził się także w roli samolotu szturmowego, często zastępu-jąc słynne „Sztukasy" w zwalczaniu czołgów. Konstrukcja samolotu Fw-190 A-8 oparta została na płatowcu A-7 z dodaną instalacją MW 50. W wyposażeniu radiowym zastosowano radiostacje FuG 16. Fw-190A, w tym A-8 (najczęściej produkowana wersja), były wytwarzane również na terenach dzisiejszej Polski, w Poznaniu i Malborku.
    Przedstawiony w tym wydaniu model nosi oznakowanie jednostki Stab/JG51 stacjonującej jesienią 1944 r. na lotnisku Kroczewo k. Modlina, a latał nim pilot Utfz. Helmut Johnę. 
     
    powrot sklep
     
Producent: Liga Obrony Kraju

Opinie

Nikt jeszcze nie oceniał tego produktu.
top