Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

MM 7-8-9/2008

PDFDrukujEmail
Okręt Podwodny ORP "ORZEŁ" • Skala - 1:100 • Opracowanie modelu - Roman Staszałek • Rysunek barwny na okładce - Ryszard Maj
10,00 zł
Ocena: Nie ma jeszcze oceny

    OKRĘT PODWODNY
    ORP „ORZEŁ″

    mm 7 8 9 2008

    HMS Victory w suchym doku w Portsmouth

    Pierwszymi polskimi okrętami podwodnymi były „Ryś”, „Wilk” i „Żbik”. Jednostki te zbudowano w stoczniach francuskich. Były dobrze uzbrojone i charakteryzowały się dużym zasięgiem pływania. Okręty te powstały zgodnie z założeniami rozbudowy polskich sił morskich, jakie przyjęto w Polsce po odzyskaniu niepodległości. Założenia te nie były oparte na kalkulacji uwzględniającej możliwości gospodarki, ponieważ zbudowano trzy okręty z zakładanych 21 sztuk.
    Rozwijający się kryzys gospodarczy w kraju oraz zarysowujące się napięcie polityczne zmusiło polskie władze do działania i weryfikacji dotychczasowych planów rozbudwy polskiej floty wojennej.
    W 1933 roku Kierownictwo Marynarki Wojennej przystąpiło do rozbudowy floty okrętów podwodnych. W tym okresie szerokim echem odbił się w społeczeństwie apel o składki na Fundusz Obrony Morskiej. Z sum zebranych przez społeczeństwo do września 1934 roku opłacono budowę okrętu podwodnego, któremu nadano imię „Orzeł". Zebrana kwota wynosiła 8 200 000 zł.
    Dwa lata trwały pertraktacje, przetargi i wybór kontrahenta. Mimo zastrzeżeń co do jakości trzech okrętów wybudowanych w stoczni francuskiej, Francuzi nie zrezygnowali z udziału w przetargu. Stocznia Ateliers et Chatiers de la Loire złożyła projekt Simonota, który po szczegółowym zbadaniu okazał się niewykonalny technicznie. Do realizacji projektu budowy okrętów doszło dopiero w 1935 roku. Z wielu ofert najkorzystniejszą nadesłało Zjednoczenie Stoczni Holenderskich. Polska Misja Handlowa przeprowadziła w Holandii pertraktacje w sprawie budowy dwóch okrętów podwodnych, w konsekwencji czego 29 stycznia 1936 r. kontradmirał Jerzy Świrski podpisał w imieniu rządu polskiego umowę ze stocznią Koninklijke Maatschappij „De Schelde".
    Była to dla Polski korzystna transakcja. Okręt miał być wybudowany w ciągu trzech lat, 85% kosztów budowy miało pochodzić z eksportu do Holandii polskich ziemiopłodów, a pozostałe 15% miały stanowić różne surowce i półfabrykaty oraz niektóre artykuły wyposażenia okrętowego, jakie miały sprowadzić holenderskie stocznie z Polski.
    Okręt był budowany w stoczni „De Schelde” w Vlis-singen, gdzie 14 sierpnia 1936 roku położono stępkę, a 14 maja następnego roku ukończono kadłub i rozpoczęto montaż elektrycznych silników napędowych, zakończony na początku   listopada  1937  roku.

    DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE
    Lata budowy:   1936-1939
    Stocznia:   „De Schelde” w Vlissingen
    Wymiary:    
    • długość na linii wodnej - 83,00 m
    • długość całkowita  - 84,00 m
    • szerokość na linii wodnej   6,57 m
    • szerokość całkowita   6,70 m
    • wysokość okrętu (na śródokręciu) od stępki do pomostu   6,35 m
    Uzbrojenie:    
    • 1 działko Bofors wz. 36 kal. 105 mm
    • podwójne działko typu Bofors wz. 36 kal. 40 mm
    • NKM kal. 13,2 mm Hotchkiss (1x11)
    • 12 wyrzutni torpedowych kal. 550 mm,
    w tym 8 stałych (2xll na dziobie i 2xll na rufie)
    oraz 4 obracalne pod pokładem (po jednej podwójnej
    przed i za pomostem); zapas torped 8 szt.
    Silniki napędowe:    
    dwa silniki Diesla typu 6QD42 Sulzerao mocy łącznej
    4740 KM i dwa silniki elektryczne firmy „Brown Boveri”
    o łącznej mocy 1100 KM
    Prędkość nawodna:   20 węzłów
    Prędkość podwodna:   9 węzłów
    Zasięg pływania:     
    nawodnego (przy prędkości ekonomicznej 10 węzłów)
    - 7000 mM; podwodnego - 100 mM   
    Maksymalne zanurzenie:   80 m
    Załoga:    
    6 oficerów oraz 54 podoficerów
    i marynarzy; w tym
    4 artylerzystów, 4 sygnalistów, 7 torpedo-minerów,
    10 elektryków, 20 motorzystów, 4 radiotelegrafistów,
    3 messowych, 1 kucharz i 1 sanitariusz

     

    powrot sklep

     

Producent: Liga Obrony Kraju

Opinie

Nikt jeszcze nie oceniał tego produktu.
top