Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

MM 10-11-12/2012

PDFDrukujEmail
Amerykański bombowiec B-25C Mitchell Mk. II • Skala - 1:33 • Opracowanie modelu - Roman Staszałek • Rysunek barwny na okładce - Paweł Mularczyk
35,00 zł
Ocena: Nie ma jeszcze oceny
    Amerykański bombowiec
    B-25 C Mitchell Mk II
     
    mm 10 11 12 2015a 
    Fot. Internet
    Prezentowany w numerze średni bombowiec North American B-25 Mitchell był jednym z najbardziej popularnych samolotów alianckich używanych podczas II wojny światowej. Łącznie wyprodukowano 9884 egzemplarze wszystkich wersji tego samolotu. Byt jedną z najlepszych i najbardziej wszechstronnych maszyn tej wojny. Produkowane seryjnie samoloty Mitchell B-25G miały najcięższe uzbrojenie artyleryjskie w okresie II wojny światowej, stanowiło je działo 75 mm. Swoje walory i możliwości wykazały 18 kwietnia 1942 r. w ataku na japońskie miasta - Tokio, Kobe, Jokohamę i Nagoję. Jednocześnie był to pierwszy samolot tak duży i ciężki, który wystartował z niewielkiego pokładu lotniskowca Hornet.
    Ta wszechstronna maszyna stanowiła uzbrojenie jednostek walczących na Pacyfiku, Morzu Śródziemnym, w Afryce Północnej oraz w Europie. Wiele trafiło do armii Wielkiej Brytanii i ZSRR.
    Na bombowcach B-25 w wersji C i D walczyły również polskie załogi. Należał do nich, jako jedyny w Polskich Siłach Powietrznych, Dywizjon 305 „Ziemi Wielkopolskiej i Lidzkiej" im. Marszałka Józefa Piłsudskiego. Nowoczesność tego sprzętu Polacy docenili nazywając te samoloty „Cadillacami".
    Wyposażenie ich stanowiło wiele specjalistycznych urządzeń i instalacji zasilanych w większości elektrycznie. Polscy piloci zetknęli się po raz pierwszy z samolotami z podwoziem trójkołowym z kołem przednim. Dla strzelców pokładowych nowością był elektryczny napęd wieżyczek i zdalne sterowanie wieżyczką dolną.
    Rzeczywista liczba 12 sztuk samolotów Mitchell będących w Dywizjonie 305 nie pokrywała nigdy etatowych potrzeb dwóch eskadr (16+2). Polskie Mitchelle nosiły oznaczenia literowe „SM” oraz pojedyncze litery A, B, C, D, E, K, L, O, P, R, S, Q. Maszyny te przejęte z jednostek US Air Force, malowane były jak amerykańskie, z oznaczeniami RAF. Niestety okres ich użytkowania był stosunkowo krótki i trwał od września 1943 do stycznia 1944 r.
    Prezentowany model to Mitchell Mk II SM-C (FV913) 305 Dywizjon Bombowy, Lotnisko Lasham, listopad 1943 r.
     
    DANE TECHNICZNO-LOTNE B-25 C Mk II
    Rozpiętość (m) - 20,59
    Długość (m) - 16,14
    Masa całkowita (kg) - 12 900
    Prędkość maksymalna (km/godz.) - 490
    Pułap (m) - 7 500
    Zasięg (km) - 2170
    Udźwig bomb (kg) - 1350
     
    mm 10 11 12 2015b 
    Rys. Wojciech Sankowski
    Mitchell Mk II (SM-C - jak „Ciapek”) z wymalowanym godłem. „Ciapek” był dywizyjną maskotką. Autorem godła był F/O Jerzy Sielużycki.
     powrot sklep
Producent: Liga Obrony Kraju

Opinie

Nikt jeszcze nie oceniał tego produktu.
top