Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

MM 10-11-12/2008

PDFDrukujEmail
Śmigłowiec Westland "Sea King" Mk 41 • Skala - 1:33 • Opracowanie modelu - Roman Staszałek • Rysunek barwny na okładce - Ryszard May
10,00 zł
Ocena: Nie ma jeszcze oceny

     ŚMIGŁOWIEC
    WESTLAND SEA KING Mk.41

    mm 10 11 12 2008

    Śmigłowiec Sikorsky Sea King został oblatany w 1959 roku i wszedł do służby w marynarce amerykańskiej w czerwcu 1961 r. jako HSS-2. W 1962 r. w ramach unifikacji nazewnictwa zmieniono oznaczenie śmigłowca na H-3, do którego dodawane są przedrostki oznaczające przeznaczenie. Początkowo głównym zadaniem śmigłowca była walka z okręt¬mi podwodnymi, a później także działania przeciwko jednostkom nawodnym, jako śmigłowiec ratownictwa morskiego, a także jako maszyna transportowa i komunikacyjna.
    Westland Sea King to brytyjska zmodyfikowana wersja licencyjna amerykańskiego śmigłowca Sikorsky SH-3 Sea King produkowana od 1969 r.
    Brytyjskie Sea Kingi mają inne jednostki napędowe typu Rolls-Royce Bristol Gnomę oraz brytyjską awionikę i wyposażenie do walki przeciwko okrętom podwodnym. Ich dalszy rozwój przebiegał niezależ-nie od wersji amerykańskiej, czego wynikiem jest znaczna liczba wersji i wariantów znajdujących się obecnie w eksploatacji. Poza stale doskonaloną wersją do zwalczania okrętów podwodnych powstały wersje do zwalczania okrętów nawodnych, wczesnego ostrzegania (AEW - Airborne Early Warning) i ratownictwa morskiego (SAR - Search And Rescue). Ponadto śmigłowiec dostosowano do przewozu wojska, wsparcia ogniowego i zakłócenia elektronicznego (ECM - Electronic Counter-Measures).
    Śmigłowce Westland Sea King były eksportowane do Australii, Belgii, Egiptu, Niemiec, Indii, Norwegii, Pakistanu i Kataru.
    Od 1975 r. w służbie Marine-flieger (lotnictwa morskiego) znalazły się 23 śmigłowce Sea King, które weszły w skład Marinefliegergeschwader 5 (5 pułku lotnictwa morskiego) stacjonującego w bazie Kiel-Holtenau nad Kanałem Kilońskim. Ratownictwo morskie było przez całe lata ich podstawowym zadaniem. Maszyny dyżurne oczekiwały na wezwanie w bazach Westerland, Borkum i Parów (w byłej NRD) oraz okazjonalnie na wyspie Helgoland. Pod koniec lat 80. niemieckie Sea Kin¬gi przeznaczono do bardziej bojowej roli, wyposażając je w radar Sea Spray, ostrzegawcze urządzenie radarowe i środki zakłócenia elektronicznego oraz uzbrajając w pociski klasy powietrze-woda Kormoran.
    Sea Kingi są obecnie wykorzystywane również do transportu na potrzeby Bundesmarine, Luftwaffe i Bundeswehry podczas operacji pokojowych.

    PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE
    Średnica wirnika głównego - 18,9 m
    Średnica wirnika ogonowego - 3,15 m
    Długość całkowita, wirniki w ruchu - 22,15 m
    Długość kadłuba - 17,01 m
    Wysokość całkowita - 4,85 m
    Szerokość kadłuba - 2,16 m
    Rozstaw podwozia (w osiach goleni) - 3,96 m
    Maksymalna masa startowa - 9 525 kg
    Maksymalna masa ładunku podwieszanego - 2 948 kg
    Maksymalna prędkość na poziomie morza - 208 km/h
    Pułap zawisu - 1 525 m
    Maksymalny zasięg z normalnym zapasem paliwa - 1230 km
    Wznoszenie początkowe - 10,3 m/s
    Podwozie trojzespołowe, z chowanymi
    dwukołowymi zespołami głównymi i stałym
    jednokołowym zespołem tylnym
       
    Podwozie trojzespołowe, z chowanymi
    dwukołowymi zespołami głównymi i stałym
    jednokołowym zespołem tylnym
    Zespół napędowy stanowią dwa silniki
    turbinowe Rolls-Royce Gnomę H1400-1
    o mocy 1222 kW (1682 KM)
       

     

    powrot sklep

     

Producent: Liga Obrony Kraju

Opinie

Nikt jeszcze nie oceniał tego produktu.
top